Gå til hovedinnhold

Nå en titt inn på soverommet....


God morgen - jeg fortsetter med å dele lampebilder og historier.

I lang tid så var jeg på jakt etter ´noe´som kunne fungere ved siden av sengen.  Jeg tenkte hvite lamper eller sorte lamper, Sengen er i sort med messingkuler , men messing er vel litt utdatert, eller? 

Uansett hva som måtte være ín´så ble to like messinglamper, ganske høye 50 cm  med hjem fra bruktbutikken.  Ikke stort jeg betalte for dem.  Støpslene måtte byttes og det kostet vel omtrent det samme som lampene,  Lampene ble pusset - se forskjellen på bildet til høyre.  Det gjorde seg med en omgang messingpuss.  

Men så var det lampeskjermer da.  Og det var ikke lett å finne brukte og fine , så etter en hel del leting utover høsten så fant jeg noen enkle og klassiske på Åhlens. 


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Carl Fagerlund lampe med sprayfarget skjerm

Et lite påskeprosjekt, fjorvårens lille store loppemarkedfunn.  En av Orrefors lamper av Carl Fagerlund fant jeg i en kasse på slutten av et loppemarked.  Kassen med noen lampeskjermer og en lampe fikk jeg for en 50-lapp.  Da jeg kom hjem så studerte jeg lampen nærmere og søkte på google bilder og da kom det opp flere lignende lamper på forskjellig auksjonshus.  Som par i en litt større størrelse kan de komme opp i mange tusen kroner.  Denne lampen er 60-talls og er solgt i flere farger grønn, turkis som denne, rød og ikke minst helt blanke.    Skjermen var i grønn silke og den passet ikke inn i det hele tatt hos oss.  Men som gammel scrapper så har jeg mer hobbygreier enn godt er; i den haugen av greier fant jeg glimmer mist spray , en farge på flaske . Jeg brukte blå/lilla og turkis.  Den turkise dekket ikke godt nok, så den mørkere blå fargen gjorde nytten. Jeg elsker turkis , men har ikke mange steder i mitt 1920- talls hus dette passer.  Vi har en mørk krok i a

Lampefeber

Vi nærmerer oss et punkt der huset i Eplehagen er sånn som vi vil ha det, mmange små og store  prosjekter står igjen.  Det er krevende å drive et prosjekt i det omfanget vi har gjort de siste fire fem  årene.  Vi har hatt et langt hvileskjær på oppussingen nå , men vi har ikke vært helt uten prosjekter. Jeg har ligget og snust rundt på finn.no etter lamper som kan passe i huset fra 1925.    Det har ført til at jeg har fått lampefeber.   Det var helt ok og fungerende lamper  allerede på plass i huset, men jeg syntes de manglet det lille ekstra.  Oh boy, det var mye artig som folk hadde til overs - over 20 lamper har flyttet inn hos meg ! De fyller opp i kjelleren og vaskerommet.  Nå har jeg nok prosjekter for lange tider, og jeg har også nok lamper herfra til evigheten...  er det noen som har lyst på noen gamle kobberlamper så er jeg helt sikker på at vi kan bli enige.   Gamle lamper er ofte ikke helt i orden. Det kan være gamle trådledninger som er direkte brannfarlige, eller

Vegglamper til hytta

Hytta eller huset i skogen som vi kaller det har vært fullført i 8-9 år nå.  Men alderen kommer snikende på beboerne og vi trenger bedre leselys. Jeg har derfor vært på jakt etter vegglamper på loppis og i bruktbutikker for å ha godt leselys i alle kroker.  Stuekroken på hytta har smijernslamper på plass allerede og jeg ble kjempeglad da jeg fant disse gamle og praktiske svingbare vegglampene på et loppemarked.  Helt orginale skjermer i super tilstand med en ekstra blendingsbeskyttelse når man ligger rett ut i avslapningsmodus. Det er en lik vegglampe også over hjørnet i sofaen.  Favorittplassen ble rett og slett enda litt bedre. Den gamle stålampen er håndsmidd og har nok bodd på gården i hele sin tid.  Den ble berget sammen med noe annet av innboet da det orginale huset dessverre måtte rives. Jeg synes lampene henger godt sammen stilmessig og det er ganske fint å vite at de har hatt et langt liv før vi fant de.  Taklampen er en ny kopi som ble